Trainingsweek 1: Op naar de fitste versie van mezelf (fysiek + mentaal)

Tijdens een van mijn rondjes op de racefiets afgelopen week bedacht ik mij dat het misschien wel leuk is om een nieuwe rubriek op de blog te introduceren. Een rubriek waarin ik mijn afgelopen trainingsweek met jullie bespreek. Ik ben namelijk onderweg naar de fitste versie van mezelf, op zowel mentaal als fysiek gebied. Er is nog veel werk aan de winkel, maar juist daarom lijkt het mij leuk om dit bij te houden.

Deze rubriek ga ik proberen wekelijks terug te laten komen. Het liefst op maandag, maar ik probeer vooral te bloggen wanneer ik zin en tijd heb. Ik wil het even geen moeten laten zijn en aangezien ik straks aan mijn afstudeer jaar beging weet ik niet hoeveel tijd ik ga hebben om alles in de juiste banen te lijden. Maar goed. Ik ga mijn best doen, net zoals altijd en ga kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Goed! Genoeg informatie over deze nieuwe rubriek! Laat ik maar gewoon aftrappen met mijn trainingsweek die net achter de rug is. De week van 21 tot en met 27 augustus.

Trainingen

Ik begon vorige week mijn trainingsrondje op maandag. Ik fietste toen 20,3 km en mijn benen voelde heerlijk aan. Het regende pr’s tijdens die tocht en ik weet nog heel goed waarom, haha. Daarvoor had ik een hele stomme date gehad en ik zette mijn frustraties even om in een rondje op de fiets. Mijn rondje begon ik wel wat later op de avond waardoor het alweer donker was toen ik thuis was. Ik moet echt lampjes kopen, want ik kreeg al genoeg sneren naar mijn hoofd (wel terecht hoor) en ik vond het op t einde ook best eng zonder licht.. Goed. Ik fietste gemiddeld 25 km/u en mijn maximale snelheid was 43,2 km/u. Verder fietste ik 60 hoogtemeters en verbrande ik volgens Strava 379 kcal. Strava is hier nooit zo nauwkeurig mee, want als ik de rit later analyseer via mijn Fitbit dan heb ik altijd meer kcal verbrand.

Ik heb de laatste tijd vrij doelloos getraind, maar dat wil ik zeker volgend seizoen wel anders gaan aanpakken. Ik fiets altijd met mijn Fitbit om en ik wil dus wat meer letten op mijn hartslag zodat ik in de verschillende zones kan gaan fietsen.

 

Goed. Op dinsdag gaf ik mezelf rust qua trainen, maar ik zat zeker niet stil. Ik ging namelijk naar Iris de Goede, van Fit met Iris, voor een consult omtrent mijn voeding. Voor degene die mij op Instagram volgen zien waarschijnlijk soms mijn PDS buik wel voorbij komen. Ik heb enorm veel en vaak last van mijn buik en ik heb enorm snel verzuurde benen. Daar wil ik natuurlijk vanaf dus Iris gaat mij daarbij helpen. Mijn bedoeling was om in de avond te gaan fietsen met Spaak, maar ik was te laat thuis en dat was eigenlijk ook wel goed voor m’n benen.

Woensdag gooide ik er twee trainingen uit. In de ochtend ging ik samen met Anouk naar BigGym om een “upperbody” training te doen en in de avond fietste ik weer die 20 km. Als ik nu terug kijk was dit eigenlijk te veel voor mijn lichaam. Zeker nu ik door de stress weer meer verzuring in mijn benen heb. De upperbody training ging heerlijk en we hebben goed ons best gedaan!

Zoals ik al zei heb ik in de avond opnieuw mijn fiets gepakt. Ik wilde heel graag mijn hoofd leeg fietsen, maar mijn benen deden zo’n zeer dat ik echt aan het vechten was met mezelf.. Niet echt de bedoeling. Mijn gemiddelde snelheid was toen ook 22,5 km/u en mijn maximale snelheid was 36 km/u. Doordat ik maar 1 uur per nacht in diepe slaap lig, herstellen mijn spieren niet optimaal. Dit heeft ook niet echt een positief effect op die snelle verzuring..

Goed. Woensdag wilde ik wat trainen betreft dus snel vergeten. Donderdag nam ik opnieuw een vrije dag. Dat was ook echt nodig, want pijn aan m’n benen..

Vrijdag wilde ik wel echt aan het werk en heb ik 43,1 km gefietst. Dit was echt een onwijs lekker en mooi rondje! Ik belandde halverwege in het bos en ik kon alleen maar tegen mezelf zeggen dat dit het mooiste ooit was. Ik deed er toen 1:48:08 over, fietste 174 hoogtemeters, mijn gemiddelde snelheid lag op 23,9 km/u (hallo onverharde stukken in het bos.. :p) en mijn maximale snelheid lag op 41 km/u.

 

Zaterdag was ik aan het werk. Nu mijn schouder weer helemaal stabiel is kan ik weer op stal aan het werk. Ik werk op een dressuurstal waar ik de paarden van de eigenaar + de pension klanten verzorg. Dit zorgt ervoor dat dit niet echt een trainingsdag is, maar stilzitten doe ik zeker niet. Zoals je ziet zette ik meer dan voldoende stappen en verbrande ik ook aardig wat kcal!

 

Zondag stapte ik wederom op de fiets. Dit keer niet alleen, maar weer eens gezellig met Anouk! Ik liet haar hetzelfde rondje zien als dat ik op vrijdag al maakte. Dit keer maakte we alleen halverwege even een stop bij een leuke tent voor een drankje + bittergarnituur. We fietsten 44,2 km, ik maakte 193 hoogtemeters in 1:54:03 met een gemiddelde snelheid van 23,3 km/u en een maximale snelheid van 40,7 km/u. Wederom had ik hier op het eind weer last van verzuring en moest ik wat rustiger aan doen. Doordat we weer door het bos gingen moest ik daar wat rustiger doen. Dit vond ik wel heel zonde voor mijn gemiddelde snelheid en dit wilde ik dus op het eind inhalen, maar helaas. Mijn lichaam gaf aan dit geen goed idee te vinden, dus daar luister ik dan maar naar!

 

Al met al best een goede trainingsweek, op de vele pijn in de benen na. Ik vind het nog wel erg lastig om een goede balans te vinden tussen de sportschool en het wielrennen. Ik moet namelijk voor mijn schouder wel 2 keer per week trainen, maar dat lukt dus niet altijd.

Overzicht

Nou ik heb in ieder geval genoeg bewogen en kcal verbrand. Dat bittergarnituur van gister kon best ;). Oh en die reep chocolade ook. Verder at ik wel heel gezond. Ik ga even kijken of ik mijn voedingsdagboek hier ook bij wil doen, of dat ik dat apart doe.. Laat maar even weten wat jullie willen!

 

Liefs,

Kirsten

2 Comments

  1. Judith 11 september 2017 / 14:53

    Wat vervelend dat je zo snel last hebt van verzuring in je benen! Lijkt me echt niet prettig!
    Hoe gaat het met je pds? heeft iris je wat kunnen helpen?

    Leuk om zo een verslagje van je trainingen te zien! Lekker dat je zoveel er mee bezig bent!

    • Kirsten 13 september 2017 / 08:11

      Hoi Judith, de verzuring is inderdaad erg pijnlijk en alles behalve fijn. Met mijn buik gaat het momenteel heel goed! Iris helpt mij goed en de buikpijn lijkt soms al wat verdwenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *