Ik ga minder vlees eten! + voedingsschema Health Advies Breda binnen

 

Zo. Dat is eruit! Want als je het opschrijft is het officieel, toch? Goed, ik eet al een tijdje minder vlees dan vroeger, maar wil nu nog minder vlees eten. Het is tijd voor een heuze veggie revolution in mijn eetpatroon en daar word ik eigenlijk wel heel blij van! En naast dat mijn koppie daar blij van wordt, wordt vooral mijn buik er blij en rustig van. 

Thuis aten wij eigenlijk elke dag een stukje vlees. Twee gehaktballen bij de stamppot, een rookworst bij hutspot, kip of gehakt door de pasta.. Elke dag stond er wel iets van vlees of vis op tafel. En daar genoot ik van. Voor mij was het heel normaal en ik dacht er ook nooit echt bij na. Mijn moeder at niet altijd een stuk vlees, maar dat mochten wij dan wel op eten. Ook daar dacht ik niet echt bij na. Ik vond het juist wel lekker dat wij nog een extra stukje mochten.

Daarnaast at ik eigenlijk altijd wel iets van kipfilet, grilworst, gehaktballen of iets anders op mijn brood (als ik al brood at). Het is volgens mij echt iets Nederlands om dagelijks vlees te eten. Sinds twee jaar ben ik mij hier steeds meer van bewust en sinds vorig jaar ben ik ook echt gaan minderen in het eten van vlees. Ik heb zelfs een maandje vegan gegeten, maar vooral veel vegetarisch. En weetje? Ik ben daar eigenlijk wel heel blij mee.

Mijn buik is een stuk minder opgezet en pijnlijk als ik voornamelijk groente eet en het vlees/gevogelte laat voor wat het is. Ik heb pds en bijna elke dag wel pijn aan mijn buik, vooral als ik veel vlees eet. Iris wees mij hier al eerder op, maar voordat iets een echt een gewoonte is heeft het tijd nodig. Ik merk aan mezelf dat ik tijdens het boodschappen doen steeds minder naar het vleesschap loop en juist eerder naar de vlees vervangers. Ik vind veel vleesvervangers lekker (vooral die van vegafit!), maar er zijn ook genoeg momenten dat ik gewoon extra groente toevoeg in plaats van een vlees vervanger.

Ik las vorige week op de Instagram van Magioni  dat maar 5% van de volwassenen en 3% van de kinderen eet hun dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten. Hier schrok ik echt onwijs van. Wat eten die mensen dan? Gefrituurd eten? Alleen vlees?

Naast dat mijn buik beter reageert op minder vlees, vind ik het ook fijn om op mijn manier een bijdrage te kunnen leveren aan het milieu.

Alleen nu loop ik dus wel een beetje tegen het volgende aan: ik heb geen inspiratie! Soms heb ik dat, jullie vast ook wel, toch!? Ik weet gewoon even geen lekkere combinaties te maken.. Het is allemaal zo standaard en “even snel” en dat vind ik zonde. Daarnaast wil ik ook afvallen, maar daarvoor was ik laatst bij de HAB en daar schreef ik ook over.

Ik geloof dus dat het de hoogste tijd word om wat kookboeken aan te schaffen die speciaal voor de vegetariërs gemaakt zijn. Ik heb trouwens al 2 boeken van Rens Kroes. Het wordt dus tijd dat ik die weer uit de kast pluk en er wat vaker uit ga koken! Ik heb onder andere On the Go van Rens Kroes.

Geen van de boeken heb ik ooit in mijn handen gehad, maar ze spreken mij wel enorm aan. Wat mij altijd opvalt is dat er in kookboeken vol vegetarische en vegan recepten altijd lekker veel kleur wordt gebruikt. Hou ik van! De onderstaande boeken staan wel op mijn lijstje. Naast dat ik meer vegetarisch wil eten, wil ik ook weer proberen wat meer vegan te eten. Alleen is dat geen must. Alles op zijn tijd. Ik leg al genoeg druk op mezelf ;).

Veg!
The green kitchen at home

Powerfood – The party edition

Sla, Easy salades

De hippe vegetariër

Vlees noch Vis

Voedingsschema is binnen

Zoals jullie weten ben ik laatst in Breda geweest voor een bezoek aan mijn pasgeboren nichtje, maar ook om naar Health Advies Breda te gaan. Mijn motivatie om veel te sporten is sky high, maar mijn lichaam met de juiste dingen voeden vind ik vaak een stuk lastiger.. Ik ben  nu eenmaal dol op bijna al het eten! Het werd dus tijd om hulp van een externe partij te vragen. Deze week kreeg ik mijn schema binnen en ik moet zeggen dat ik er echt zin in heb!

Met Debra besprak en stelde ik de volgende doelen op:
– fitter worden
– je vetpercentage wat verlagen
– prestatie verbeteren

We gaan er eerst voor zorgen dat ik de Amstel Gold Race en de Elfstedentocht kan fietsen met voldoende energie en zonder pieken en dalen in mijn bloedsuiker spiegel, want daar heb ik altijd veel last van.
Ik mag 1900 kcal per dag gaan eten en met een post workout komt dit op 2100 kcal uit. Net onder mijn onderhoud. Door een te kort te creëren in mijn kcal inname val ik af. Ik mag onbeperkt groente en zal veel eiwitten eten, dit is niet alleen goed voor het herstel, maar geeft ook een verzadigd gevoel waardoor je niet door blijft eten.
Week zonder vlees 
Toeval of niet, maar volgende week is ook nog de week zonder vlees! Bij Leonie van Gewoonwateenstudentjesavondseet.nl zag ik het al voorbij komen. Het wekte direct mijn interesse, logisch aangezien ik er zelf dus ook echt mee bezig ben. En ik heb besloten mee te doen aan deze week. Even de feitjes uit de nieuwe AllerHande op een rijtje, Eén week geen vlees bespaart:
– 7 maanden douchewater
– de uittoot van 111 kilometer autorijden (ter vergelijking: een boom doet er 7 maanden over om dat uit de lucht te filteren)
En dat allemaal per persoon!! 
Goed, ik heb zin in deze drie uitdagingen! Meer vegetarisch eten en weer fitter worden. I told you, 2018 is gonna be my year! Eet jij vegetarisch? Zo ja, heb jij nog recepten die ik moét proberen? Let me know! Enne, doe jij ook mee aan de week zonder vlees?
Liefs,
Kirsten
In deze blogpost zit een affiliate link. Wanneer je via deze link een product koopt, krijg ik hier een kleine bijdrage van. Dit heeft verder geen invloed op mijn eigen mening.

4 Comments

    • Kirsten 1 maart 2018 / 10:31

      Dankjewel Tessa! Die ziet er zeker goed uit, dankjewel!

  1. Judith Armande 1 maart 2018 / 21:55

    Knap dat je geen/minder vlees gaat eten. Ik zou dat echt niet kunnen haha! Dan eet ik amper meer wat whaha!

    • Kirsten 3 maart 2018 / 09:39

      Hou je niet zo van groente? Wat bij mij helpt is gewoon enorm veel experimenteren met wat ik lekker vind. Ik mis het vlees eigenlijk helemaal niet in mijn eten. En ik krijg er enorm buikpijn van dus een goede reden om het voor mij te laten staan haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *