Review Fitness Food van Christian Coates

Enige tijd geleden kreeg ik een mailtje met de vraag of ik het boek Fitness Food wilde reviewen. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Vandaag deel ik mijn mening over Fitness Food met jullie. Lees je mee?

  

 

Theorie + recepten 

Fitness Food heeft een fijne verdeling tussen theorie en recepten. Het is namelijk niet “zomaar” een boek met recepten. In het begin wordt er uitleg gegeven over de dieetcode die in dit boek gehanteerd wordt. Hier ga ik later in dit artikel verder op in. In het boek staat de basis van voedingsleer uitgelegd. Zo worden eiwitten behandeld en koolhydraten (en hoe je lichaam deze gebruikt) maar bijvoorbeeld ook wat water met je lichaam doet.

Dit boek had, wat mij betreft, ook prima gebruikt kunnen worden voor mijn studie, waar je ook leert over afvallen en de juiste dingen te eten bij een bepaald doel. Nog beter zal boek passen bij voeding & didactiek studenten, of een combinatie van deze. De wetenschappelijke theorie wordt op een fijne, behapbare manier uitgelegd.

 

De drie dieetcodes: 

  • Verbranding
  • Balans
  • Opbouw

Je volgt Verbranding als je:

  • lichaamsvet kwijt wilt, maar droge spiermassa wilt behouden;
  • Meer vet wilt verbranden;
  • Minder lichamelijke klachten wilt die verband houden met overgewicht;
  • Een strak lichaam wilt.

Je volgt Balans als je:

  • Op gewicht wilt blijven;
  • Een gezond voedingspatroon wilt dat makkelijk vol te houden is;
  • Je lichaam in vorm wilt houden.

Je volt Opbouw als je:

  • Droge spiermassa wilt opbouwen en je uithoudingsvermogen wilt verbeteren;
  • Energie gevende voeding voor het trainen wilt en herstel bevorderende voeding na het trainen wilt;
  • Meer glycogeen wilt opslaan.

Voedingsplannen

In het boek staan ook meerdere voedingsplannen gebaseerd op je doel (verbranding, balans, opbouw) en gericht op je leefstijl.
Zo is er een plan voor iemand met een zittend beroep die drie keer per week traint. In dit schema eet je voornamelijk volgens de code verbranding, maar ook wel eens als balans.

Ook is er rekening gehouden met teamsporters, bodybuilders en mensen die yoga doen.

Voor iedereen toepasbaar 

Fitness Food is voor iedereen toepasbaar. De recepten zijn zo ingedeeld dat je precies kan zien wat je kan weglaten of juist toe kan voegen als je volgens een andere code eet. Op deze manier kan je makkelijk via deze methode eten als je met je gezin eet of met een groep vrienden.

Recepten

De recepten zijn opgedeeld in ontbijt, tussendoortjes, hoofdgerechten, sappen, shakes & smoothies. Het eerste wat me op valt is dat een aantal recepten een vrij lange ingrediënten lijst hebben. Ik denk dat dit op zich niet heel erg is, maar dat je hierdoor wel vaak een doelgroep uitsluit: de studenten. Daarbij zijn er eigenlijk nauwelijks vega hoofdgerechten. Je kan het vlees of  vis wel weg laten, maar dan haal je de eiwit bron weg. Er zijn geen aparte opties toegevoegd voor vegetariërs. Iets waar ik tot een half jaar geleden nauwelijks naar keek, maar nu ik al bijna een half jaar voor 90% vega eet natuurlijk wel. Ik had het wel beter gevonden als hier rekening mee was gehouden. Zeven dagen per week vlees/vis eten vind ik persoonlijk niet meer van deze tijd.

Conclusie

Ik vind Fitness Food een mooi boek met duidelijke informatie, mooie foto’s en goede recepten. Wel vind ik het jammer dat er weinig tot geen vegetarische recepten in staan. Ze hadden prima vega(n) opties aan kunnen geven, hierdoor maak je de doelgroep voor je boek en methode alleen maar groter. Het boek is verder wel enorm fijn en zeker een aanrader als je meer wilt weten over voedingsleer.

 

Liefs,

Kirsten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *